25. januar 2006

Genetisk udredning......

er nok den korrekte betegnelse for den proces min far er nået lidt videre med i dag.

Han har i dag gennemgået et allerede forududfyldt spørgeskema, der er tegnet stamtræ, så man kan se, hvordan familierelationerne er til de, der osse har haft bøvl med bevægeværket a la min far. Lægen vender nu tilbage til Odense Universitetshospital og vil prøve at finde min farmors journal fra dengang hun var indlagt dér (og hun har altså være død i mere end 25 år, så det bliver lidt af et detektivarbejde), for at se om man kan finde noget "spændende" i den.

Så bliver der indkaldt til en ny samtale, hvor min søster og jeg osse skal/kan deltage, men hvornår det bliver vides endnu ikke. Som sagt skal lægen nu osse være detektiv, så hun mente ikke, det var noget hun kunne klare på 8 dage.

Men det gør heller ikke noget. Forløbet med den genetiske udredning blev startet op i efteråret 2005, så jeg synes der sker noget. Lidt hele tiden, og det er fint for mig.

Allermest ønsker jeg naturligvis at der ad denne vej, kan gøres noget mere for min far, for det er sgu' ikke altid sjovt at være ham. Hans livskvalitet ku' godt være bedre. Ikke sådan at forstå at han ikke kan noget selv længere, men han har måttet sluge mange kameler undervejs i sit sygdomsforløb, og det har ikke altid været sjovt at være vidne til. Og for mig at se fungerer medicineringen ikke optimalt, og jeg føler at han skal være sin egen prøveklud. Og at få depotmedicin til at fungere optimalt er sgu ikke let når man ikke er læge, men lægmand.

Men det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg ved denne udredning bliver lavet, osse bliver klogere på om søs og jeg skal gå og frygte for fremtiden, og om der er noget vi kan gøre, for at undgå et så tidligt sygdomsforløb som min far. Hvis det vel at mærke er én af de typer SCA, der er kan spottes som værende arvelig........

Og så lover jeg ellers at forsøge at gøre næste indlæg fiberrelateret

Ingen kommentarer: